AleksiNiskanen

Kallis autoilu rajoittaa ihmisten vapautta ja vapaudentunnetta

Suomessa on aina ollut kallis autoilu. Julkisen liikenteen kannattajat haluavat jatkuvasti lisätä julkisen liikenteen matkustajavolyymia usein perustellen sitä niin, että näin estetään ilmastonmuutosta ja ”autoilu on vanhanaikaista”. Julkisen liikenteen kannattajat eivät kuitenkaan ota huomioon sitä, mihin julkisen liikenteen lisääminen jatkuvalla syötöllä johtaa. Se johtaa kasvavaan verotukseen ja tätä kautta lisää ihmisten riippuvuutta järjestelmästä. Näin ollen monien autoilun vastustajien hyvin asenteellinen ja negatiivinen suhtautuminen autoilijoihin ja autoiluun on itseasiassa asenteellista ja negatiivista suhtautumista niihin, jotka tekevät töitä oman elintasonsa eteen ja eivät halua olla liikaa riippuvaisia järjestelmästä. Autoilu edelleen liian kallista erilaisine vakuutusmaksuineen ja veroineen. Auton ostajan ja autonomistajan on mielestäni saatava verohelpotuksia juuri sen takia, että auton ostava ihminen ei halua olla riippuvainen muiden maksamasta julkisesta liikenteestä, vaan päinvastoin vähentää riippuvuutta julkisesta liikenteestä. Minkä takia siis itse autoilunsa maksava kansalainen joutuu rahoittamaan kalliiden autoilukustannusten lisäksi myös julkista liikennettä, jos hän ei itse käytä julkista liikennettä? Eikö autoilijoiden pitäisi saada jossain muodossa taloudellisia helpotuksia siitä, että he itse vastaavat omasta liikkumisestaan paikasta toiseen?

Hallitus on laskenut autoveroa (https://www.suomenuutiset.fi/jopas-nyt-verotulot-kasvuun-veroja-alentama...) , mikä on hieman ”yllättäen” kasvattanut verotuloja. Toivottavasti autoilijat saavat lisää vastaavanlaisia helpotuksia autoilun kustannuksiin. Maailma ei todellakaan ole muuttumassa autottomaan suuntaan, vaan moni suomalainen suunnittelee tälläkin hetkellä esimerkiksi ensiauton ostamista, mutta suunnitelma voi kaatua liian kalliisiin ylläpitokustannuksiin. Auto on vapauden symboli. Jos autoilu on liian kallista, näin rajoitetaan ihmisten vapautta ja vapauden tunnetta. Autossa ihminen saa olla rauhassa, alati ruuhkautuviin julkisiin ahdettu kansa ehdollistetaan ajan myötä nöyriksi ja passiivisiksi kanssamatkustajiksi. Onko tämä se todellinen syy, miksi autoilu on aina ollut kallista Suomessa?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (30 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Onko sinulta mennyt lukion filosofian kurssilla ohi vapauden määritelmä? Helppo ja halpa autoilu ei voi kuulua vapauksiin, koska sen toteuttaminen yksille polkee muiden yksilöiden oikeutta vapauksiinsa. Vapauksiaan voi toteuttaa vain niissä rajoissa, joissa se voi tapahtua haittaamatta muiden mahdollisuutta toteuttaa yhtäläisesti omia vapauksiaan.

Ja mitä tulee ajatukseesi autoilijoista kustantamassa muiden liikkumista, niin se nyt on vain autoliittolainen myytti. Todellisuudessa autoilijoilta perittävät verot ja maksut eivät riitä kattamaan sen aiheuttamia lukuisia yhteiskunnallisia haittoja. Laskelma muuttuu hyvin karuksi, jos tarkastellaan kotikaupunkiasi Helsinkiä, jossa maan kalleinta maa-alaa on valtavasti henkilöautoilun tehottomassa käytössä olemattomalla tai nimellisellä korvauksella.

Maaseudun osalta kysymys kuuluu, että minkässuuruinen hintalappu pistetään henkilöautoilijoille? Hehän ovat vastuussa joukkoliikenteen muutamassa vuosikymmenessä romahtaneesta ja alhossa pysyvästä palvelutasosta.

Käyttäjän AleksiNiskanen kuva
Aleksi Niskanen

Mikä sitten sinun mielestäsi nykyisessä julkisessa liikenteessä symboloi vapautta? Eikö sinun määritelmäsi mukaan täyteen ahdetussa junassa poljeta muiden oikeuksia, kun käyttövolyymi on liian suuri ja tila loppuu? Tiedän monia ihmisiä, jotka ovat tähän asti suosineet julkista liikennettä, mutta jatkuvien ruuhkien ja esimerkiksi junien teknisten häiriöiden takia he harkitsevat siirtymistä henkilöautoon. Minulle autoilu edustaa vapautta ja autoilua tulee mielestäni tehdä nykyistä halvemmaksi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Et näköjään ymmärrä mitään vapauden filosofiasta.
No se nyt vaan on oikeasti persuksesta se argumentti, että autoilu 'edustaa vapautta', kun se polttomoottori tarpeineen ym. siinä autoilussa ihan käytännössä haittaa monien muiden ihmisten (ja muiden lajien) oikeuksia vapauksiinsa nyt ja tulevaisuudessa.

Sinun vapauden tuntemuksesi eivät tietenkään ole sama asia kuin vapaus. Autoilusi edustaa itseasiassa lyhytnäköistä itsekkyyttä. Ja miehekäs jatkovarsityyppinen vapausfiilistely autonratissa on tietenkin pahimmillaan jopa patologista.

Käyttäjän AleksiNiskanen kuva
Aleksi Niskanen Vastaus kommenttiin #5

Ihmisillä on erilaisia tulkintoja ja mieltymyksiä vapaudesta. En ole edes linjannut kirjoituksessani sitä, mikä on vapauden filosofia vaan todennut autoilun liittyvän vapauteen ja vapaudentunteeseen. Tietysti luetun ymmärtäminen vaihtelee yksilökohtaisesti...

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor Vastaus kommenttiin #5

Hienosti argumentoit Esa. Harmittavasti Aleksi ei ymmärrä.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin Vastaus kommenttiin #10

Henkilöautoilussa on kyllä selkeitä vapauden elementtejä joukkoliikenteeseen verrattuna, koska joukkoliikenteen varaan jäänyt ihminen on "vangittu" suurimpiin taajamiin ja niiden välisten joukkoliikenneverkkojen äärelle. Siirtyminen haja-asutusalueelle tai sieltä takaisin taajama-alueelle on huomattavan vaikeaa. Tällaiset siirtymätarpeet ovat hyvin paljon sidoksissa maan- erityisesti kesämökkien omistukseen.

Se, mikä taas vähentää henkilöautoilun käsittämistä vapautena on sen oleminen tosiasiallisesti keski- ja hyvätuloisten etuoikeus, kuten on myös kesämökkienkin omistus. Kyseessä on onneksi Suomessa edelleen aikuisväestä enemmistö. Pienituloisilla ei ole kuitenkaan varaa henkilöauton pitoon ja he joutuvat elämään henkilöautoilumahdollisuuden puuttumisen aiheuttamien rajoitteiden kanssa. Robottiautoista, älykkäästä liikenneverkosta ja tilattavista yhdistelmäkyydeistä on toivottu helpotusta, mutta teknologia ei vielä anna myöten.

Olen aikaisemmin kirjoittanut blogikirjoituksen autoiluun liittyvästä "luokkakysymyksestä":

Käyttäjän AleksiNiskanen kuva
Aleksi Niskanen Vastaus kommenttiin #15

Hyviä pointteja. Ongelma on myös se, että autoilu on saanut jo pidemmän aikaa kohtuuttoman negatiivisen leiman. Nämä ilmastonmuutoksesta ja "autoilun vanhanaikaisuudesta" jauhavat tahot eivät ota huomioon autoilun hyviä puolia.

Jaakko Paasonen Vastaus kommenttiin #5

Eso Mäkinen..mahtavatko nuo vapauden filosofiset mulkunjatke ym.rinnastuksesi olla oikein viisaita tai edes omiasi. Jotenkin olen muistavinani 40v. autoilu aikanani että typerä väitteesi on kuultu vuosien vsrrella milloin missäkin yhteydessä ja yleensä niiden suusta jotka eivät aiheesta mitään tiedetä...tai edes halua tietää.
En tässä tuon enempää ota kantaa keitä he ovat mutta aika vihreältä näyttää ja ruohonjuuri taso häämöttää.. Ja on myös tässä taas mainittava että näillä ,yhä vainharvenevilla julkisilla liikenneyhteyksillä on vaikutuksensa siihen että varsinkin syrjäkylillä asuvat joutuvat tekemään näitä mielestäsi mulkkuja päätöksiä js ostamaan joten kuten katsastetun kulkupelin/ auton. Tekevät siis pakon edessä ratkaisuja jotta yleensä pääsevät ihmisten ilmoille silloin kun haluavat ja on tarve.
Autoilu parhaimmillaan on vapaan liikkumisen väline ja sen kustannuksia esim.verotusta pitäisi pienituloisilta vähentää eikä lisätä kuten nyt tapahtuu.
Eli maksakoon ne joilla on varaa elvistellä.. Myöskään autoilun hankaloittaminen ei ole kenenkään etu koska kaupoille ei juuri tee mieli mennä jalan / pysäkille räntäsateessa tojottamaan.
Niiettä molskista vaan Esa..aja kortti ja osta auto tai vaikka opeli. ;-)

Pekka Iiskonmaki

''Mikä sitten sinun mielestäsi nykyisessä julkisessa liikenteessä symboloi vapautta?''

Se on vasemmistolaista jargonia ja vailla realismia.

Neuvostoliiton kaatuminen teki Suomessa valtavan tyhjiön ja moraalisen krapulan tuhansille tovereille.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tämä autoveron muutaman satasen laskeminen uutta autoa ostettaessa lisäisi ihmisen vapauden tunnetta?

Kuinka usein se vaupauden tunteen kasvu osuu ihmiselle elämänsä aikana hänen ostaessaan uutta autoa? Samaan aikaan ajoneuvoveroa on kiristetty. Ensi vuoden alussa ajoneuvoveroa kiristetään taas 36,50 eurolla/auto. Tämä koskee myös vanhoja autoja. Lisäksi nostetaan polttoaineveroa. Se siitä autoilun halpenemisesta.

Käyttäjän AleksiNiskanen kuva
Aleksi Niskanen

Autoveron laskeminen on hyvä alku, tarvitaan lisää vastaavia toimenpiteitä, joilla autoilusta tehdään edullisempaa. Esim parkkipaikkojen kalleus ja parkkipaikkojen puute esimerkiksi Helsingissä on asia, johon toivoisin muutosta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Muistaakseni Perussuomalaisten vaaliohjelmassa oli autoveron poisto siten, ettei se nosta autoilusta kerättäviä muita veroja? Tämän sinä ja Suomen Uutiset jutussaan olette kokonaan unohtaneet?

Pekka Iiskonmaki

#2
Kaima on oikeassa. Ensi vuonna jää taas usea vanhus ilman hoitajaa. Ei kannata enään käydä töissä maalla.

Keskusta haluaa pitää koko maan asuttuna, mutta politiikkaa ajaa ihmiset kortistoon maalla.

Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist

Autoilun rajoittaminen rajoittaa myös sairaiden ja vanhojen ihmisten liikkumista. En kannata.ö Turha sanoa että mene julkisilla ja kävele 100 metriä, ei onnistu kaikilta. Taksilla ei pääse Helsingissä enää moniin ns.julkisiin paikkoihin. Miten lie muualla?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Sanoisin että kun perheenkuljetusvälineellä sompailee tuolla sääntöjen, rajoitusten, liikennemerkkien ja valvontakameroiden seassa, vapauden tunne on erittäin kaukana.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tästä autoveron muutaman satamisen alentamiesesta on päässyt nauttimaan varsin pieni joukko suomalaisia. He ovat niitä, joilla on varaa ostaa uusi pienipäästöinen auto.

Valtaosalle kansalaisista autoilun hinta ja "se vaupauden tunne" on tullut huomattavasti kalliimmaksi kuin aikaisemmin noussen ajoneuvoveron ja polttoaineveron nostamisen takia.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Jos jatkettaisiin teemaa, niin: Kallis alkoholi rajoittaa ihmisten kykyä vapautua nauttimaan kännäämisestä ja samalla se tuhoaa suomalaisen matkailu- ja ravitsemuselinkeinon.

Kallis asuminen rajoittaa ihmisten vapautta suojautua sään tuomilta haasteilta tasalämpöiseksi tarkoitetulla vartalolla.

Kallis ruoka vaikeuttaa ihmisen valintoja terveellisen ravitsemuksen aikaansaamiseksi, kun höttö on halpaa ja terveellisempi kallista.

Kallis tupakan hinta tuo loven muuten niin joviaalin kansalaisen budjettiin, ettei SPR:n joulupatakeräykseen enää riitä...

Miksi meillä kaikki maksaa niin pirusti?

Jaakko Paasonen

Hyvä kommentti.Olen täysin samaa mieltä että varsinkin ruoka ja asuminen ovat/ on meillä suomessa aivan liian kallista, autoilusta puhumattakaan.
Painopiste tässä on vahvasti asumis kustannuksissa jotka ovat karmeat... etenkin pieni tuloisille. Vuokran maksettuasi ei jää kätöseen juuri muuta kuin vitutus ja nälkä. Asiaa ei helpota lainkaan se rttä sosiaalitoimi on sairaasti keskittynyt huolehtimaan vain näistä muualta tulleista asiakkaitaan. Karmea paikka ja esim. Tupakoivalle suomi keppana spurgulle se on katastrofi. noutajahan siinä saapuu , ennemmin tai myöhemmin..nähty on tälläkin kylällä. .
Se että näin käy on kyllä ( osittain) kiinni poliitikoista ja heidän tekemistään, jatkuvasti em.elinkustannuksia nostavista yms päätöksistään.
Valitettavasti ,joten tähän loppuun on hyvä päräyttää se yksi sallittu..perkele!

Käyttäjän JaakkoAlajoki kuva
Jaakko Alajoki

Pari juttua.

"Se [joukkoliikenteen lisääminen] johtaa kasvavaan verotukseen ja tätä kautta lisää ihmisten riippuvuutta järjestelmästä"

Yksityisautoilija on yhtä lailla hyvin riippuvainen järjestelmästä. Ilman autoteitä ja vaikkapa polttoaineen jakeluverkostoa ei auto liiku yhtään mihinkään.

"Eikö autoilijoiden pitäisi saada jossain muodossa taloudellisia helpotuksia siitä, että he itse vastaavat omasta liikkumisestaan paikasta toiseen?"

Yksityisautoilua varten rakennettu liikeinfrastuktuuri on tilaavievää ja kallista. Se, että itse maksaa omat bensansa, ei tarkoita että kattaisi kaikki omat kulunsa.

Pitäisikö myös kävelijöille tarjota taloudellista helpotusta? Tai pyöräilijöille?

"Moni suomalainen suunnittelee tälläkin hetkellä esimerkiksi ensiauton ostamista."

Ja samaan aikaan yhä useampi nuori jättää kortin hankkimatta, kun ei sillä mitään tee:
http://yle.fi/uutiset/3-6713092

"Autossa ihminen saa olla rauhassa, alati ruuhkautuviin julkisiin ahdettu kansa ehdollistetaan ajan myötä nöyriksi ja passiivisiksi kanssamatkustajiksi."

Oliskohan tämän väitteen taustalle olemassa jotain näyttöä? Miten julkisen liikenteen käyttäjät muuttuvat nöyriksi ja passiiviksiksi? Matkustamalla samassa tilassa muiden ihmisten kanssa? Tähän olisi mielenkiintoista kuulla jotain perusteluita.

En omista itse autoa. Liikun enimmäkseen jalkaisin, pyörällä ja julkisilla. Jos tarvitsen autoa, vuokraan sellaisen. Minua eivät rajoita parkkipaikat, verot, huollot eikä renkaanvaihdot. Minulle nimenomaan autottomuus edustaa vapautta.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Sellaista julkista liikennettä ei kyetä ainakaan vielä luomaan, jolla yksityisautoilu korvattaisiin. Pienet robottibussit ovat hyvä mahdollisuus asian toteuttamiseksi. Syntyy väkisinkin katvealueita, joille ei nykyisenlainen julkinen liikenne kykene tarjomaan palveluita.

Esimerkiksi Helsingin julkinen liikenne on toimiva keskusta-alueella, muualla Helsingissä se vastaa pienemmän kaupungin julkisen liikenteen palvelutasoa.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ihan näin huono tilanne ei onneksi ole, koska lasken toimivan joukkoliikenteen alueeksi keskustan lisäksi myös säteittäiset runkolinjat, kuten metro- ja junaradat sekä moottoriteihin tukeutuvat bussilinjat. Poikittaisliikenteen taso on tähän verrattuna kuralla ja erityisesti laidempana olevien omakoti- ja rivitalovaltaisten alueiden kohdalla on katveita.

Pekka Iiskonmaki

''Kallis autoilu rajoittaa ihmisten vapautta ja vapaudentunnetta''

Totta tuokin, mutta maaseudulla se on tehokas jarru mennä kannattavasti töihin.

Suomi on tuhonnut taloutensa tolkuttomilla veroilla, kuten plogisti ansiokkaasti tässä viittaa.

Korkealle autoverolle löytyy kannattajan mm. Helsingin fattan luukulta.

Käyttäjän AleksiNiskanen kuva
Aleksi Niskanen

Kiitos kommentista! Korkeat verot näivettävät ostovoiman ja kansantalouden kiertokulun. Nykyhallituksen tekemä autoveron lasku osoittaa, että valoa näkyy tunnelin päässä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Autoilijan tulee maksaa haitoista; ajamisesta ruuhka-aikana, parkkipaikoista ym. Sen sijaan auton omistaminen ja käyttö silloin kun muuta liikennettä on vähän ei ole mikään rikos kuten eräät ideologisesti tuntuvat esittävän. Helsingin ratikka maksaa 40 senttiä per henkilökilometri; se on rikos veronmaksajia kohtaan (bussit ja metrot ovat toistaiseksi hyvin edullisia).

Landella auto on yleensä aina kokonaisedullisempi vaihtoehto kuin joukkoliikenne.

Eli ohjataan ihmisiä laskuttamalla haitoista, ei ideologisin perustein.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Myöskään nvuosittain korotettava ajoneuvovero ei kohdistu auton käyttöön vaan ainoastaan sen omistamiseen tai hallitsemiseen.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Ammattiautoilijana sanoisin että minusta autoilu tyhmentää ihmistä, kuormittaa vaihtotasetta ja antaa harhaisen vapauden tunteen. Ostamalla uuden auton kuormitat vaihtotasetta ja kun ajat sen ulos liikkeestä on auton arvo puolittunut hyvin nopeasti. Ostamalla kalliimman auton saat siihen usein kaupanpäällisinä tavan ajaa, ajokäyttäytymisesi, ajohierarkkian, kukaan ei tule minun eteeni tyyliin. Näin autoilu tyhmentää autoilijan. Kun ostat auton ostat oikeastaan vain kimpun mielikuvia, joista saat sitten maksaa päätähuimaavia korjauslaskuja.

Autoilijan vapaus on vain länsimainen harha, joka oikeastaan rajoittaa vain muiden vapautta meluttomaan ja turvalliseen ympäristöön. Kenenköhän propagandasta tässäkin blogissa on oikeastaan kyse.

Käyttäjän AleksiNiskanen kuva
Aleksi Niskanen

Kyse ei ole mistään propagandasta vaan kyseessä on oma näkemykseni autoilun tuomaan vapauteen. Mitä vikaa on mielikuvissa? Kulutukseen liittyy hyvin usein niin mielikuvat kuin mielihyvänkin tunne.

Jaakko Paasonen

Autoileva Ammattimies ja oma auto eivät näköjään olekkaan vakio ja eräille siitä näyttää muodostuneen harha.
Olet varmasti myös mittaillut omaa älykkyyttäsi suhteessa päivittäiseen autoiluusi : km/h/vrk..?ja
Tekstistäsi päätellen sitä aikaa ja kilometrejä kertyy sinulle melkoisesti eli missäköhän se tyhmyys alkaa tiivistymään. Ja saavutetaanko em. Tiivistymisen huippu silloin kun kaikki yksityis autoilu on lopetettu ja olemme vain ja ainoastaan julkisen liikenteen varassa? Niinkö?
Kommentistasi myös on jo moneen kertaan muiden jauhamia / toistamia puoli totuuksia/ fraaseja.
Mutta älä lannistu..kato autoilu Avaraa ja antaa vankan pohjan tyhmyyksille..
Ammatikseen autoilevana kuitenkin ehkä nyt itse syyllistyt mainitsemaasi tyhmyyteen kun pidät itseäsi
muita fiksumpana ts. parempana kuskina ,joka tekee ajaessaan plkkää hyvää.
Muut ovatkin sitten niitä pahiksen tolloja propagandan uhreja ja manipuloituja idiootteja.

Jaakko Paasonen

Autoileva Ammattimies ja oma auto eivät näköjään olekkaan vakio ja eräille siitä näyttää muodostuneen harha.
Olet varmasti myös mittaillut omaa älykkyyttäsi suhteessa päivittäiseen autoiluusi : km/h/vrk..?ja
Tekstistäsi päätellen sitä aikaa ja kilometrejä kertyy sinulle melkoisesti eli missäköhän se tyhmyys alkaa tiivistymään. Ja saavutetaanko em. Tiivistymisen huippu silloin kun kaikki yksityis autoilu on lopetettu ja olemme vain ja ainoastaan julkisen liikenteen varassa? Niinkö?
Kommentistasi myös on jo moneen kertaan muiden jauhamia / toistamia puoli totuuksia/ fraaseja.
Mutta älä lannistu..kato autoilu Avaraa ja antaa vankan pohjan tyhmyyksille..
Ammatikseen autoilevana kuitenkin ehkä nyt itse syyllistyt mainitsemaasi tyhmyyteen kun pidät itseäsi
muita fiksumpana ts. parempana kuskina ,joka tekee ajaessaan plkkää hyvää.
Muut ovatkin sitten niitä pahiksen tolloja propagandan uhreja ja manipuloituja idiootteja.

Jaakko Paasonen

Tupla annos Henri Järvelle..ole hyvät.;-)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset