AleksiNiskanen

Koulu

Leikkivän ihmisen elämänvaiheet – vai elämänvalheet?

Helsingin Sanomien artikkelissa näinä päivinä koulutiensä aloittavista lapsista kysyttiin muutamalta vuonna 2011 syntyneeltä, ”mitä he odottavat tulevaisuudelta”.

Pari vastausta raottaa ainakin hivenen aikuiselle lapsen näkökulmaa elämässään eteenpäin:

”– Tulevaisuus on sitä, mitä tapahtuu, kun on aikuinen, [ihan kohta koululainen Pauliina] Salomon pohtii.”

Koulut alkavat. Koulun kehityssuunta on valinta?

Tämä ajanhenki näkynee vahvasti tavassa vastata kysymyksiin siitä, pitääkö lapsi koulusta vai ei. Miksi pitää koulusta, jos siitä ei pidä pitää, jos siitä ei kukaan pidä? Miksi jotkut yksilöt selviytyvät elämässään paremmin kuin toiset.  Mistä löytyy kykyä pitää puolensa ja toipua hajottavista elämänhaasteista, kriiseistä ja vastoinkäymisistä (Silliman 1994, Walsh 1996) Miksi jotkut perheet pystyvät tukemaan lastensa kasvua ja selviytyvät kriiseistä? Millaisia nämä perheet ovat kasvuyhteisöinä? Mitä vahvuuksia vanhemmat näissä perheissä toivovat lapsilleen kehittyvän?

Uudenlainen koulun ja harrastustoiminnan malli ehkäisisi syrjäytymistä

Jokaisella lapsella on oikeus löytää se oma juttu, joka saa posket hehkumaan. Yhteenkuulumisen tunne kehittää vuorovaikutustaitoja. Tulevaisuuden ammatti löytyy usein harrastuksen parista. Taiteen, kulttuurin ja liikunnan harrastaminen lisää hyvinvointia. Lasten oikeus harrastuksiin pitäisi toteuttaa yhtä hyvin kuin lasten oikeus perusopetukseen.

Koulujen sisäilma-asioissa avainsana on luottamus

 

Uutisointi Puotilan ala-asteen sisäilmaongelmista nosti pari viikkoa sitten esiin vanhempien ja henkilöstön huolet koulutilojen terveellisyydestä.

Sisäilmaongelmia käsiteltäessä on ennen kaikkea kysymys luottamuksesta. Luottamuksesta siihen, että tieto kulkee, ja luottamuksesta siihen, että kaupungin antamat tiedot tilojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta ovat paikkansapitäviä.

Olen selvittänyt viime viikkoina tiedonkulkua kaupungin sisällä.

Poliisiin on perustettava uusi lapsiin kohdistuvien rikosten yksikkö

Poliisiin on perustettava uusi lapsiin kohdistuvien rikosten yksikkö

 

Olemme saanut lukea tänään lehdistä, että monissa suomalaisissa päiväkodeissa lapsiin kohdistuu raakaa ja julmaa väkivaltaa. Tekijänä ovat toiset lapset samassa päiväkodissa.

Lainaus tämän päivän iltalehdestä: Lukijat kertovat: Tällaista on päiväkotien väkivalta - ”Lastani potkittiin ja kuristettiin - joutui kuinka kavereita saadaan -keskusteluihin”

Varoitus nuorille: älä opiskele opettajaksi!

Ei, älkää ymmärtäkö väärin. Opettajan ammatti on hieno. Niin hieno, että tulee mieleen, mitä Washington Postin päätoimittaja sanoi aikoinaan lehden tekemisestä: ”Paras pirun duuni koko maailmassa!”

Ongelma on toinen. Nimittäin se, että opettaja ei saa töitä.

Aikoinaan uskoin itsekin horinat opettajapulasta. Yliopistolla puhutaan varmaan vieläkin, miten kannattaa hankkia opettajan kelpoisuus, koska ”jos ei muuta löydä, voi aina ruveta opettajaksi.” (Tässä menee pieleen myös se, että opettajan työ olisi jotenkin vähäarvoista.)

Pelossa eläminen

Ala-asteella Turun Vasaramäen koulussa vuosina 88-94 oli koko ajan joku ihmeen hakkaamisen ja päänaukomisen kulttuuri luokkamme poikien keskuudessa.

Muistan, kun odotettiin ennen teknisen työn alkua aulassa, ja jo siinä haastettiin poikajonossa milloin ketäkin hakattavaksi. Sama jatkui siellä puutyöluokassa, kun opettaja oli poissa hetken aikaa. Sitten päivän lopuksi mentiin viereiseen Turjan leikkipuistoon, missä sitten tapeltiin. 

Puola priorisoi omat koululapsensa

Yle uutisoi, että Puolan sisäministeriö suunnittelee turvapaikkaa hakeneiden ja pakolaisasemassa olevien lasten koulunkäynnin siirtämistä pois yleisistä, puolalaislasten käyttämistä kouluista pakolaiskeskuksiin. Näkisin tässä Puolan viranomaisten pyrkimyksen priorisoida puolalaislasten hyvät oppimistulokset vieraiden integroitumisen edelle.

Kun jokainen koulu kärsii sisäilmaongelmista

Piskuinen kuntamme läntisellä Uudellamaalla on tilanteessa, jossa kunnan kaikki kolme koulua kärsivät sisäilmaongelmista.

Edellisen valtuustokauden lopulla tehtiin Siuntiossa päätöksiä, että oppilaat tulee nopealla vauhdilla siirtää puhtaisiin väestötiloihin, eli tilattiin moduulikouluja. Todettiin, että ollaan tilanteessa jossa on mahdollisuus tehdä jotain uutta ja erillaista.

Alkoi uuden valtuuston kausi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä